برای جای سوختگی چی خوبه؟ (روش های از بین بردن جای سوختگی با روش طبیعی)

از بین بردن جای سوختگی چرا اهمیت دارد؟ پیش از آن که بتوانیم در مورد راه های از بین بردن جای سوختگی صحبت کنیم، بهتر است اول به این سوال پاسخ دهیم تا بفهمیم که به چه دلیل افراد به دنبال روشی برای از بین بردن جای سوختگی خود هتسند.

برای جای سوختگی چی خوبه؟ (روش های از بین بردن جای سوختگی با روش طبیعی)

چرا از بین بردن جای سوختگی اهمیت دارد؟

جای سوختگی، علاوه بر آسیب ظاهری که به پوست و بافت بدن وارد می‌کند، اثرات عمیق و روانی نیز بر افراد دارد. این آسیب می‌تواند باعث احساس درد، ناراحتی و افزایش اضطراب شود. از این رو، از بین بردن جای سوختگی، از نظر فیزیکی و روانی بسیار اهمیت دارد.

۱. بهبود ظاهر: جای سوختگی می‌تواند ظاهر ظاهری فرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث کاهش اعتماد به نفس و روابط اجتماعی شود. از بین بردن این آسیب، افراد را قادر می‌سازد تا بازگشت به زندگی روزمره و انجام فعالیت‌های روزمره راحت‌تر شود.

۲. کاهش درد و ناراحتی: جای سوختگی ممکن است منجر به درد شدید و ناراحتی شود که تأثیرات روانی منفی نیز دارد. از بین بردن این آسیب با کاهش درد و ناراحتی، به افراد کمک می‌کند تا بهبود سریع‌تری را تجربه کنند و از این طریق روحیه و انگیزه بیشتری برای بهبود پیدا کنند.

۳. پیشگیری از عفونت: جای سوختگی باعث آسیب به پوست می‌شود و در صورت عدم مراقبت، ممکن است عفونت‌های باکتریایی یا قارچی رخ دهد. از بین بردن این آسیب و مراقبت مناسب از پوست، احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد و فرد را از مشکلات جدی‌تری نجات می‌دهد.

شما با وجود این زخم ها نیز زیبا هستید

در ابتدا باید بگویم که این زخم ها زیبایی شما را کاهش نداده اند و همچنین بی نقص و زیبا هستید. حتی با وجود اینکه ما سعی داریم حس شما را نسبت به زخم ها و آسیب هایتان بهبود ببخشیم و همچنین در راه بهبود این اسیب های فیزیکی به شما کمک کنیم، باید بدانید که چه با این زخم ها و چه بدون آنها شما زیبا هستید.

سلبریتی‌ها هم زخم‌های فیزیکی دارند، اما به جای پنهان کردن آنها، افتخار می‌کنند و معتقدند که زیبایی آنها را کامل می‌کند. این نگرش به واقعیت واقع‌گرایانه، پیامی از اعتماد به نفس و قبول خود ارسال می‌کند که می‌تواند به سایران الهام بخش باشد. به مثالی که در ادامه می زنیم توجه کنید.

برای جای سوختگی چی خوبه؟ (روش های از بین بردن جای سوختگی با روش طبیعی)

J. R. Martinez، پس از تجربه‌ی یک حادثه‌ی وحشتناک در جنگ عراق، با زخم‌هایی شدید به جسم و ذهنش مواجه شد. او از این زخم‌ها به عنوان نشانه‌هایی از مبارزه و استقامت خود افتخار می‌کند و به دنبال پنهان کردن آنها نیست. درمان‌های مختلفی شامل درمان پزشکی، جراحی، مراقبت‌های پس از جراحی و مراقبت‌های خانگی را انجام داد تا بهبودی را تجربه کند و زندگی عادی‌اش را بازیابد. تلاش‌هایش نشان می‌دهد که با اراده و انگیزه، می‌توان از تحدیدات زندگی پیشی گرفت و به بهبودی و رونق زندگی دست یافت.

روش های از بین بردن جای سوختگی با روش طبیعی

سوختگی به علل متفاوتی ایجاد می شود، از جمله گرمازدگی، برق گرفتگی، یا با موداد شیمیایی و … . پس از سوختن ممکن است بسته به نوع سوختگی که سوختگی درجه اول باشد، سوختگی درجه دوم، سوم یا چهارم، درد تا چند روز یا بیشتر همراه ما باشد اما پس از بهبود سوختگی ممکن است جای سوختگی(اسکار زخم) از بین نرود.

 در نظر داشته باشید که درمان های طبیعی برای مواردی مانند از بین بردن جای سوختگی، در زمان بسیار طولانی نتیجه و اثر خود را نشان میدهند.
به همین دلیل توجه کنید که با انجام یک یا دو بار از دستورالعمل‌های بالا، بهبودی چشمگیر حاصل نمی شود و باید به مدت طولانی از یک درمان طبیعی برای از بین بردن جای سوختگی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم از صفحه درمان زخم سوختگی دیدن فرمایید.

در ادامه روش هایی برای بهبود جای زخم سوختگی ذکر گردیده است:

درمان جای سوختگی با روغن بادام

روغن بادام خاصیت مرطوب کننده دارد، که باعث می شود پوست را نرم و مرطوب کرده و لک های بوجود آمده بدلیل سوختگی را از بین می برد. چندین بار در روز روغن را به پنبه آغشته کرده و بر روی جای زخم بمالید.

درمان جای سوختگی با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از قدیم به عنوان مرهم مناسبی برای سوختگی شناخته شده است. استفاده از عصاره این میوه برای درمان جای سوختگی که حداقل یک هفته قبل ایجاد شده مناسب می باشد. چند بار در روز عصاره این میوه را بر روی زخم بمالید.

درمان جای سوختگی با لیمو

پس از گذشت چند روز از سوختگی هنگامی که التهاب برطرف شده بود، پنبه آغشته به آبلیمو را به مدت ده دقیقه بر روی جای زخم گذاشته، و این کار را روزی چند بار تکرار کنید تا جای زخم بر طرف شود.

از بین بردن جای سوختگی با آبلیمو و گوجه فرنگی

به ترتیب آبلیمو و گوجه فرنگی به دلیل اینکه خاصیت اسیدی دارند، می توانند برای از بین بردن پوست مرده استفاده شوند. استفاده از گوجه فرنگی تازه در استفاده طولانی مدت باعث سفید کنندگی و از بین رفتن جای لکه سوختگی روی پوست شود.

استفاده از آبلیمو و آب گوجه فرنگی به این صورت است که باید آب هر دو میوه را با یکدیگر مخلوط کنید و روی پوست خود بگذارید. پس از اینکه ۱۰ دقیقه روی پوست ماند، آن را با آب سرد بشویید. بهتر است این کار را برای مدت بیست روز انجام دهید و سپس نتیجه را مشاهده کنید.

روغن اسطوخودوس برای از بین بردن جای سوختگی

از روغن اسطوخودوس می توان برای درمان درد سوختگی نیز استفاده کرد. علاوه بر این می توان آن را برای از بین بردن جای سوختگی نیز به کار بگیرید.

روش استفاده از اسطوخودوس برای از بین بردن جای سوختگی، به این صورت است که باید روغن اسطوخودوس را روی محل سوختگی بمالید و هر روز این کار را تکرار کنید تا جای سوختگی از بین برو.

استفاده از ماست برای از بین بردن جای سوختگی

برای گرفتن بهترین نتیجه از ماست برای از بین بردن جای سوختگی، بهتر است ماست را با ۲ قاشق غذاخوری پودر جو مخلوط کنید. سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و این محلول را برای از بین بردن جای سوختگی به مدت ۱۵ روز به صورت دائم روی پوست خود بگذارید و پس از ۲۰ دقیقه آن را بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتری از این ماسک، می توانید کمی آب لیمو نیز به آن اضافه کنید.

استفاده از آلوئه ورا برای از بین بردن جای سوختگی

آلوئه ورا ویژگی از بین بردن پوست های مرده را دارد. علاوه بر این می تواند پوست را دوباره بازسازی کند و به آن طراوت بیشتری ببخشد. به همین دلیل می توان از آلوئه ورا به طور موثری برای درمان جای سوختگی استفاده کرد. روش استفاده از آلوئه ورا به این صورت است که باید برگ آلوئه ورا را برش دهید و ژل آن را هر روز به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید و هر روز این کار را آنقدر تکرار کنید تا جای سوختگی از بین برود.

از بین بردن جای سوختگی با سیب زمینی

سیب زمینی روی پوست، باعث سفید شدن پوست و از بین رفتن لایه پوست های مرده می شود. به همین دلیل یکی از محبوب ترین ماسک ها برای از بین بردن تیرگی های روی پوست می باشد. این خاصیت سیب زمینی باعث می‌شود که از آن برای از بین بردن جای سوختگی نیز استفاده شود.

شیوه استفاده از سیب زمینی برای از بین بردن جای سوختگی به این صورت است که سیب زمینی خام را نصف کنید و به مدت ۲ دقیقه روی پوست خود بگذارید این کار را هر روز انجام دهید تا جای لک سوختگی از بین برود.

روش های درمانی برای رفع جای زخم سوختگی

بسیاری از اسکارها (جای سوختگی) به مرور زمان محو می شوند. با این حال، اسکارهای کلوئیدی (جای زخم (اسکار) با رشد بیش از حد بافت ناشی از کلاژن) اغلب به خودی خود محو نمی شوند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

هنگامی که بعد از سوختگی یک اسکار تشکیل شده است، فرد می تواند جای زخم (اسکار ) را با انجام موارد زیر کاهش دهد:

رفع جای زخم سوختگی با استفاده از ژل سیلیکون

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل سیلیکون، می تواند به کاهش جای زخم (اسکار ) موجود کمک کند. ژل سیلیکون باعث کاهش اندازه، سفتی و تورم جای زخم می شود.

برای جای سوختگی چی خوبه؟ (روش های از بین بردن جای سوختگی با روش طبیعی)

رفع جای زخم سوختگی با محافظت از جای زخم در برابر نور خورشید

اشعه ماوراء بنفش خورشید، می تواند باعث شود که جای زخم، به رنگ تیره تر تبدیل شود و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند که افراد از لباس های محافظ و ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند.

اگر جای زخم سوختگی باعث ناراحتی قابل توجهی بر صورت فرد شود، فرد می تواند با پزشک خود در مورد درمان هایی شامل کار تحریک پوست برای ساخت کلاژن برای ترمیم پوست تجویز کند.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) گزینه های پزشکی زیر را برای کاهش اسکار توصیه می کند:

در نظر داشته باشید که این موارد باید بعد از بررسی نوع اسکار به جا مانده از سوختگی، توسط پزشک تجویز شود.

تزریق استروئید می‌تواند علاوه بر کاهش درد، اندازه کلوئید و سایر اسکارها را کاهش دهد.

استفاده از لیزر درمانی که می تواند قرمزی، درد و سختی کلوئید و سایر اسکارها را کاهش دهد.

جراحی از دیگر روش‌هایی است که برای برداشتن بافت اسکار استفاه می شود. معمولاً جراحی برای برداشتن بافت اسکار، بهبود حرکت پوست و کاهش اندازه اسکارهای کلوئیدی (جای زخم (اسکار) با رشد بیش از حد بافت ناشی از کلاژن) انجام می شود.

در حالی که این درمان‌ها می‌توانند به کاهش جای زخم کمک کنند، ممکن است آنها را به طور کامل از بین نبرند و بهبودی می‌تواند زمان بر باشد.

از کرم هایی که حاوی ویتامین A یا ویتامین E هستند خودداری کنید. زیرا این کار باعث می شود که جای زخم ها بیشتر به چشم بیایند. با این حال، مرطوب نگه داشتن پوست بسیار مهم است.

چگونه از ایجاد جای زخم (اسکار) جلوگیری کنیم ؟

پس از سوختگی، فرد می تواند از چندین روش برای پیشگیری یا کاهش شدت اسکار استفاده کند:

بلافاصله پس از ایجاد سوختگی،می توانید:

  • محل سوختگی را با آب خنک یا ولرم بشویید.
  • محل سوختگی را با یک پانسمان مخصوص سوختگی بپوشانید و با گاز در جای خود نگه دارید.
  • اگر زخم به جای بهبودی قرمزتر می شود، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
  • پس از ایجاد سوختگی، حتماً از درمانگر زخم برای چگونگی شیوه ی مراقب از پوست مشورت بگیرید

مدت کوتاهی پس از بهبود سوختگی، فرد می تواند:

  • هر روز به مدت چند دقیقه، پوست نواحی آسیب دیده را با احتیاط بکشید تا از چسبیدن پوست به هم جلوگیری شود.
  • منتظر بمانید تا هر تاول به خودی خود ترکیده و تخلیه شود، سپس از پزشک بخواهید پوست مرده را جدا کند.
  • با پانسمان یا کرم ضد آفتاب، به مدت چند ماه ناحیه آسیب دیده بپوشانید.
  • برای بهبودی سوختگی شدید، حتما قرار ملاقات های منظم با پزشک داشته باشید. پزشک درمان زخم می تواند در مورد نحوه جلوگیری یا کاهش جای زخم به شما مشورت دهد و مطمئن شود که سوختگی همانطور که باید بهبود می یابد.

نحوه درمان سوختگی

  • استفاده از گاز پانسمان روی محل سوختگی به جلوگیری از عفونت کمک می کند.
  • درمان سریع و مناسب سوختگی خطر و شدت هر گونه اسکار را کاهش می دهد.
  • معمولاً فرد می تواند سوختگی درجه یک را با قرار دادن محل سوختگی، در آب خنک به مدت حداقل 5 دقیقه درمان کند.
  • افرادی که سوختگی درجه دو دارند معمولا باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. با این حال، افراد می توانند سوختگی های کوچک را در خانه به روش های زیر درمان کنند:

در نظر داشته باشید که خود درمانی عواقب بسیار بدی از جمله عفونت دارد.
در نتیجه حتماً دراره ی دارو ها و شیوه ی مصرف آن‌ها با پزشک درمان زخم مشورت کنید.

برای جای سوختگی چی خوبه؟ (روش های از بین بردن جای سوختگی با روش طبیعی)

موارد زیر برای سوختگی های سطحی پیشنهاد می شود:

پماد آنتی بیوتیک:

  • استفاده از یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک در ناحیه آسیب دیده باعث بهبودی و کاهش خطر عفونت می شود.

باندهای گازی

  • پوشاندن محل سوختگی با گاز استریل و نچسب از پوست محافظت می کند و احتمال عفونت را کاهش می دهد.
  • سوختگی های درجه سه و دو بسیار جدی هستند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.
  • درمان سوختگی های درجه سه بسیار تخصصی و کار پزشک متخصص هستند. فردی که دچار سوختگی شدید می شود، نیاز به پروسه ی درمان تخصصی دارد و خود درمانی برای سوختگی شدید باعث عفونت و بعداً موجل عمل‌های جراحی با هزینه‌های بالا می شود.
  • کارهایی که برای سوختگی درجه 3 انجام می‌شود عبارتند از:

پانسمان های فشرده

  • پانسمان های های تنگی هستند که از ناحیه آسیب‌دیده محافظت می‌کنند. فشار این پانسمان ها باعث بهبودی پوست می شود. ممکن است فرد مجبور باشد برای چند ماه تمام روز پانسمان فشرده را استفاده کند تا سوختگی به مرور زمان التیام پیدا کند.

پیوند پوست

  • پیوند پوست شامل این است که جراح، پوست سالم را از ناحیه دیگری از بدن یا از یک اهداکننده می گیرد و از آن برای پیوند زدن به جای سوختگی استفاده می‌کند.

عمل جراحی

  • اگر سوختگی باعث شود قسمت‌هایی از پوست به هم بچسبد، زخم برای بهبود دچار مشکل می‌شود و علاوه بر این بیمار برای حرکت نیز دچار مشکل می شود.
  • برای رفع چنینی مشکلاتی، نیاز به عمل جراحی می باشد.

فیزیوتراپی

  • فیزیوتراپی برای اصلاح حرکت در مناطقی از بدن که تحت تأثیر انقباضات ناشی از سوختگی قرار گرفته است ممکن است کمک کند.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا، خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای آنتی اکسیدان، نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف مکمل های خاص، روند بهبودی فرد را بهبود می بخشد. با این حال، قبل از هر گونه اقدام سر خود برای سوختگی شدید و مصرف مکمل های جدید، ضروری است که با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است. زیرا تداخلات دارویی نیز ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

اشتراک گذاری

واتس آپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
فیسبوک
Pinterest

لینک کوتاه

https://nilsar.com/?p=5510

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *