برای بهبود زخم عمل جراحی چه غذاهایی بخوریم ؟

برای بهبود زخم جراحی چه غذاهایی بخوریم ؟ این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که بعد جراحی و یا آسیب دیدن از پزشک معالج پرسیده می شود . یکی از دغدغه های افراد بعد از جراحی این است که چه غذاهایی مصرف کنیم تا زخم ناشی از جراحی هرچه سریعتر بهبود یابد. همیشه به این نکته باید توجه کرد که برای این که جای مربوط به بخیه سریعتر بهبود یابد و ازبین رود نقش تغذیه درست و اصولی را باید جدی گرفت. البته وجود کرم ها و دارو های مختلف نی در روند درمان و بهبودی بسیار کمک می کنند ولی هیچ کدام از این مواد نمی توانند جایگزین مناسبی به جای تغذیه خوب و اصولی باشند.

برای خوردن زخم عمل جراحی چه غذایی بخوریم ؟

خوردن غذاهای غنی از پروتئین برای بهبود و ترمیم زخم جراحی مهم است. پروتئین همچنین به بدن شما کمک می کند تا سلول های خونی جدیدی بسازد که برای بهبود زخم ضروری هستند. اگرچه باید منابع پروتئینی خود را با دقت انتخاب کنید.

  • منابع خوب پروتئین عبارتند از: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، توفو، تخم مرغ، حبوبات و آجیل .

  • لبنیات کم چرب نیز منابع پروتئینی خوبی هستند، از جمله پنیر لپه و شیر بدون چربی.

و یکی دیگر از اولین چیزهایی که باید برای بهبود زخم جراحی بخورید مایعات شفاف است. اینها شامل آب، آبگوشت سوپ و آبمیوه تازه است. می توانید مقداری مایعات کامل مانند ماست و غلات خامه ای یا سوپ نیز اضافه کنید. حتی قهوه و چای ، بسته به نیازهای غذایی شما در حد اعتدال خوب هستند.

خوردن میوه ها و سبزیجات تازه برای بهبود زخم جراحی نیز ضروری هستند زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. شما می توانید گزینه های منجمد یا کنسرو شده را انتخاب کنید، اگرچه میوه ها و سبزیجات تازه بهترین غذاها برای بهبود زخم جراحی هستند. توت ها به خصوص مفید هستند زیرا حاوی سطوح بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند. سبزیجات برگدار همچنین حاوی آنتی اکسیدان و فیبر بالایی هستند، بنابراین باید به برنامه غذایی خود اضافه شوند.

بعد از جراحی از چه غذاهایی پرهیز کنم؟

علاوه بر خوردن غذاهای مناسب پس از جراحی، چند مورد وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. برخی از غذاها، از جمله پنیر، گوشت قرمز، خوراکی های شیرین و غذاهای فرآوری شده احتمال یبوست و بالا رفتن فشار خون را افزایش می دهند. غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس ، نیز فاقد مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود هستند، بنابراین به ویژه برای سلامتی شما مضر هستند.

بیشتر بخوانید : جلوگیری قطعی از قطع پا در بیماران دیابتی

همچنین باید از مصرف الکل خودداری کرد زیرا می تواند با برخی داروها واکنش نشان دهد و در عین حال کم آبی بدن را افزایش دهد. غذاهای تند می توانند معده شما را ناراحت کنند، بنابراین در این لیست قرار دارند. غذاهای چرب یا سرخ شده فاقد مواد مغذی هستند، به علاوه ممکن است هضم آن سخت باشد یا باعث تهوع یا استفراغ بعد از جراحی شود.

به همین دلیل پیروی از برنامه غذایی که پزشک متخصص به شما داده است بسیار مهم است.

خوردن کدام میوه ها برای بهبود زخم جراحی بهتر هستند ؟

انواع توت ها ، مانند زغال اخته، تمشک و توت فرنگی ، همگی منابع باورنکردنی آنتی اکسیدان هستند. سایر اشکال میوه های تازه مانند پرتقال، هلو و گلابی نیز برای گنجاندن در رژیم غذایی برای بهبود زخم جراحی بسیار عالی هستند.

بهترین نوشیدنی برای بهبود زخم جراحی چیست؟

مقدار کمی مایعات شفاف مانند آب، نوشابه یا آب سیب بنوشید. امروزه از غذاهای شیرین، تند یا سخت هضم خودداری کنید. همانطور که بدن شما می تواند آن را تحمل کند، غذاهای بیشتری بخورید. اگر احساس تهوع دارید، به مدت یک ساعت چیزی نخورید یا ننوشید و سپس سعی کنید مایعات شفاف بنوشید.

برای بهبود زخم جراحی مصرف سدیم را کاهش دهید

مراقب مصرف سدیم باشید. کاهش مصرف سدیم از غذاها به طور موقت نیز ممکن است ایده خوبی برای بهبود زخم جراحی باشد زیرا سدیم یک ادرارآور طبیعی است و سطح آب را در بدن کاهش می دهد. این بدان معنا نیست که نباید در رژیم غذایی خود نمک داشته باشید. با این حال، اجتناب از غذاهای آماده با سطوح سدیم بالا برای سلامت کلی و به ویژه پس از جراحی به منظور بهبود سریع تر زخم جراحی کار عاقلانه است.

بسیاری از سوپ ها و سبزیجات کنسرو شده با مقادیر زیادی سدیم و نمک تهیه می شوند. علاوه بر این، گوشت های اغذیه فروشی، سس سویا، ترشی ها، چیپس سیب زمینی و چوب شور سرشار از سدیم هستند که احتباس مایعات( انباشت مایعات اضافی در بدن) را افزایش می دهد.

برای بهبود زخم جراحی مصرف چربی ها را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که چربی سالم دوست شماست. به خصوص پس از جراحی، چربی سالم به بهود زخم جراحی شما کمک می کند تا تمام ویتامین های خوشمزه ای را که از میوه ها و سبزیجات دریافت می کنید جذب کند. چربی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال عفونت ضروری است.

چربی های سالم شامل:

  1. روغن زیتون

  2. آووکادوها

  3. روغن نارگیل

  4. آجیل

  5. دانه

چربی ها منبع انرژی طولانی مدتی را برای شما فراهم می کنند. بسیاری از انواع چربی ها و آجیل ها دارای ویتامین E بالا هستند، به ویژه بادام. ویتامین E همچنین به بهبود سریع تر زخم ها و کاهش ظاهر زخم ها کمک می کند.

چگونه می توانم پس از جراحی به طور طبیعی بهبود پیدا کنم؟

  • به بدن خود انرژی و احساس خوب وسلامتی دهید .

  • از تخت خود بلند شوید و سعی کنید کمی راه روید .

  • حتما از مایعات به اندازه کافی میل نمایید .

  • استراحت و خواب کافی داشته باشید .

  • دستورات مراقبت از زخم جراحی را که پزشم به شما توصیه کرده است را حتما انجام دهید .

بهترین سبزیجات برای بهبود زخم جراحی چیست؟

این سبزیجات را به عنوان میان وعده یا بخشی از غذا مصرف کنید:

  1. هویج

  2. فلفل دلمه ای شیرین

  3. کلم بروکلی

  4. گل كلم

  5. کلم

  6. کلم بروکسل

  7. سیب زمینی ها

 

 

گنجاندن این سبزیجات در رژیم غذایی روزانه، منبع سالمی از کربوهیدرات ها را اضافه می کند که به شما در مبارزه با خستگی پس از جراحی کمک می کند. کربوهیدرات ها به مغز شما انرژی می دهند و از تجزیه عضلات جلوگیری می کنند. بدن شما همچنین ویتامین A و C را افزایش می دهد. یکی دیگر از مزایای عالی این است که فیبر موجود در یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، یبوست را کاهش می دهد، که یک عارضه جانبی رایج داروهای مسکن و کاهش تحرک است.

سخن آخر

آنچه بعد از جراحی می خورید می تواند از طرق مختلفی بر شما تأثیر بگذارد. پس از جراحی، بدن شما به انرژی مورد نیاز برای کارهای بهبودی مانند فیزیوتراپی نیاز دارد. غذاهای سالم همچنین مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای بهبودی مناسب فراهم می کنند.