پیشگیری و مراحل درمان زخم بستر

زخم بستر مراحلی دارد. در افرادی که در مرحله های اول و دوم بیماری هستند درمان آسان می باشد ولی اگر به زخم رسیدگی نشود و زخم پیشرفت کند درمان سخت خواهد بود. برای درمان زخم بستر افراد زیادی دخیل می باشند و با هم همکاری می کنند از جمله پزشک متخصص که در همه درمان شرکت دارد ، متخصص تغذیه، متخصص اورتوپت، متخصص جراحی های ترمیمی، پرستاری که برای درمان زخم آموزش دیده باشد، متخصص تغذیه و فیزیوتراپ .

در ادامه با مراحل درمان زخم بستر آشنا می شوید.

1. کاهش فشار بر روی زخم

در افرادی که زخم بستر دارند و فرقی نیز نمی کند که در چه مرحله ای از بیماری هستند اولین کار حذف فشاری می باشد که موجب ایجاد زخم بستر شده است. برای این کار دو راه وجود دارد:

• بیمار را به طور متناوب حرکت دهند و پرستار می تواند به بیمار در این کار کمک  کند. هر 15 دقیقه باید وضعیت بیمار عوض شود. افرادی که از ویلچر استفاده می کنند نیز همینطور.

•  از یک سطح حمایت کننده برای کمک به بیمار استفاده کنند تا بیمار در وضعیت مناسبی قرار گرفته و فشار به محل زخم وارد نشود. می توان از باشتک هایی که مخصوص به همین کار تولید شده و با هوا یا آب پر شده است استفاده کنند.

 

2. خارج نمودن بافت مرده و آسیب دیده

 

 

برای اینکه از بافت مرده راحت شد راه های مختلفی وجود دارد از جمله:

  •  عمل جراحی و خارج کردن بافت های مرده
  •  استفاده از مواد شیمیایی که بافت مرده را در خود حل می کند.
  •  استفاده از پانسمان های مخصوص یا حوضچه های آب که باعث کنده شدن بافت مرده می شوند.

 

3. پانسمان منظم زخم بستر (نحوه ی مراقبت از زخم بستر)

زخم بستر همیشه باید تمیز نگه داشته شود تا از بروز عفونت در زخم جلوگیری شود. زخم هایی که در مرحله اول هستند فقط نیاز به شستشو با آب و صابون دارند. ولی اگر زخم ایجاد شود حتما باید با محلول نمکی یا سالین آن را شستشو داد . می توان از پانسمان استفاده نمود که باعث خشک نگه داشتن زخم و جلوگیری از ورود میکروب به آن می شود.

4.درمان زخم بستر با جراحی

اگر بیمار به مرحله آخر از بیماری برسد طوری که در محل زخم بر روی استخوان و تاندون از بین رفته و بدن نتواند آن را ترمیم کند نیاز به عمل جراحی می شود. در این عمل بافت های مرده برداشته و در عمل جراحی ترمیمی از قسمت های دیگر بدن پوست گرفته و برای محل مورد نظر استفاده می شود.

 

در درمان زخم بستر می توان به کمک داروها درد بیمار را تسکین داد، اگر زخم عفونی شود با آنتی بیوتیک آن را برطرف نمود، در صورتی عضلات اسپاسم پیدا کنند از یک شل کننده عضلات استفاده نمود و با کمک متخصص تغذیه ، تغذیه بیمار را کنترل و با تجویز ویتامین سی و روی زخم را بهبود بخشید.

اشتراک گذاری

واتس آپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
فیسبوک
Pinterest

لینک کوتاه

https://nilsar.com/?p=5317

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *