عوارض پانسمان نقره برای زخم پای دیابتی

پانسمان نقره برای زخم پای دیابتی

زخم پای دیابتی یکی از شایع ترین و جدی ترین عوارض مزمن دیابت است. در موارد شدید، عفونت آن می تواند منجر به قطع عضو یا حتی مرگ شود. به طوری که هفتاد درصد از قطع عضوها در سراسر جهان در افراد مبتلا به زخم های دیابت رخ می دهد. طیف وسیعی از اقدامات در مدیریت زخم پا، از جمله دبریدمان، کنترل گلوکز خون و پیشگیری از عفونت اعمال شده است. با این حال، اثربخشی بالینی این روش ها هنوز ضعیف است. در حال حاضر، پانسمان زخم نقش مهمی در مدیریت DF دارد. پزشکان به طور جدی ارزش انتخاب پانسمان مناسب برای مدیریت DF را درک کرده اند. این امر می تواند به تسریع فرآیندهای بهبود زخم، مهار انتشار میکروب ها و افزایش سرعت بهبود زخم کمک کند. در حال حاضر پانسمان های زیادی در درمان زخم پای دیابتی استفاده می شوند. در میان آن ها، پانسمان نقره به طور گسترده استفاده می شود. با این حال نتیجه گیری از عملکرد آن هنوز شکل نگرفته است.

 

درمان زخم پای دیابتی

پانسمان نقره چیست؟

پانسمان های نقره محصولات مراقبت از زخم مانند زخم های دیابتی هستند که از یون نقره به دست می آیند. این محصولات مقدار ثابتی از نقره را در زخم آزاد می کنند و اثر ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارند. نقره بر اساس مقدار ترشح و باکتری موجود در زخم از پانسمان به سطح زخم وارد و فعال می شود. پانسمان های نقره به صورت پانسمان های فوم، پانسمان های هیدروکلوئیدی، لایه های مانع و پانسمان های پارچه ای زغالی در دسترس هستند. پانسمان های نقره ممکن است با درمان های موضعی و کمکی، برای کاهش بار باکتریایی، کاهش ایجاد ترشح و بهینه سازی ظاهر بافت زخم استفاده شوند. مزایای استفاده از این پانسمان ارائه طیف وسیعی از فعالیت ضد میکروبی، کاهش عفونت، جلوگیری از ایجاد عفونت و ترشح، و تغییر متالوپروتئیناز ها را در زخم است.

بیشتر بخوانید : درمان زخم پای دیابتی

 

درمان زخم پای دیابتی

تاثیر پانسمان نقره بر زخم پای دیابتی

برخی از مطالعات نشان می دهند که پانسمان نقره در درمان زخم پای دیابتی موثر است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که پانسمان های نقره می توانند به طور مداوم و مؤثر یون های نقره آزاد کنند. این یون ها می توانند زخم و باکتری های اطراف را از بین ببرند، و محیط زخم را بهبود بخشند. همچنین می توانند بافت نکروز را هیدراته و نرم کرده و زخم را تمیز کنند. یون های نقره می توانند به باکتری های دارای بار منفی متصل شوند، نفوذ پذیری غشای خارجی باکتری را افزایش دهند.

پانسمان نقره اثر سمی خاصی بر فیبروبلاست زخم پای دیابتی دارد که می تواند فعالیت سلولی و سنتز کلاژن آن را کاهش دهد. به علاوه می تواند مورفولوژی سلول را به طور قابل توجهی تغییر دهد. برخی از بررسی های سیستماتیک و متا آنالیز ها نشان داده اند که پانسمان های نقره به طور قابل ‌توجهی بوی بد عفونت را کاهش می دهند و ترشحات زخم را کم می کنند. همچنین علائم مرتبط با درد را بهبود می‌ بخشند. در مقایسه با درمان های جایگزین زخم در زخم های مزمن و عفونی، زمان استفاده از این پانسمان طولانی تر است. پانسمان نقره ممکن است به عنوان پانسمان برای مدیریت ترشحات زخم هایی از جمله سوختگی، زخم های جراحی و زخم پای دیابتی استفاده شود.

اشتراک گذاری

واتس آپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
فیسبوک
Pinterest

لینک کوتاه

https://nilsar.com/?p=5382

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *