درمان زخم بستر به روش PRP | روش انجام، مزایا و نتایج آن

درمان زخم به روش PRP چیست ؟ روش انجام، مزایا و نتایج آن ؟

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت، شامل پنج مرحله می باشد:

  • جمع آوری خون
  • سانتریفیوژ
  • جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت
  • فعال شدن فرآیند انعقاد
  • جدا سازی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)
  • زخم به مدت  ۳ روز،  با این ترکیب پوشیده می شود

دستوالعمل استفاد از PRP برای درمان زخم بستر

 

زخم های فشار یا بستر (بد سور) باعث ایجاد تاثیر بسیار زیادی روی زندگی می شوند که فقط به بیمار محدود نمی شود بلکه روی کل  زندگی همراهان بیمار و کل سیستم بهداشت کشور تاثیر می گذارد. از آن جا که ایمنی بیمار مهمترین نگرانی سیستم مراقبت های بهداشتی است، هدف اصلی سیستم آن ها کاهش دفعات ابتلا به  زخم های بستر است.

 

تقریباً 5/2 میلیون نفر برای  زخم های بستر حاد هر ساله فقط در ایالات متحده برای درمان مراجعه می کنند. زخم های فشار یکی از شایع ترین مواردی است که در بیماران بستری در بیمارستان و یا بیمارانی که تحت درمان های طولانی مدت در بیمارستان می مانند یا در خانه های سالمندان هستند، وجود دارد.

زخم های فشار یک مشکل بسیار جدی برای بیماران گروه سنی بالا است زیرا اکثر آنها با درد ، استئومیلیت و مرگ مواجه هستند. شیوع زخم های فشار در خانه های سالمندان چیزی حدود 24٪ از ساکنان این مراکز است.

 

طبق گزارش مشاوره ملی زخم های بستر، در ایالات متحده آمریکا ، هر ساله ، تقریباً 3،000،000 نفر دچار زخم فشار می شوند. از این تعداد ، تقریباً 60 هزار بیمار دچار عارضه شدیدی می شوند که بیشتر منجر به مرگ می شود .

از آنجا که بروز زخم فشار روز به روز در حال افزایش است ، در مجامع مختلف ، ارگان های دانشگاهی و هیئت های مشاوره گزارشی در رابطه با رهنمودهای بالینی را در پیشگیری و درمان زخم های فشرده توضیح داده اند. این رهنمودها نشان می دهد که هیدروژل ها ی ورقه ایی  یکی از بهترین روش ها برای درمان زخم های فشاری است.

PRP  چیست ؟

 

در واقع PRP پلاسمای خون غنی از پلاکت می باشد. پلاسما یکی از اجزای خون است که دارای مواد بسیاری می باشد. یکی از این مواد یا اجزا پلاکت است که به لخته شدن خون کمک می کند. علاوه بر آن پلاسما دارای پروتئین هایی نیز می باشد که به رشد سلول های جدید و سالم کمک می کند. از این پلاسمای غنی از پلاکت در موارد مختلف درمانی از نقص استخوان ، آسیب های بافتی و زخم های مزمن و غیره استفاده می شود. استفاده از این پلاسما باعث ترمیم سریعتر زخم می شود.

تحقیقات نشان می دهد که  PRP به عنوان تقویت رگ زایی. انتظار می رود اثر ترمیم زخم PRP با آزاد شدن فاکتورهای رشد ( پروتئین های حمایت کننده از ایجاد سلول های جدید و سالم ) از ورق ژلاتین در نتیجه تجزیه بیولوژیکی آن پس از استفاده ، افزایش یابد.

مراحل جدا کردن پلاسما از خون

درمان با PRP شامل پنج مرحله از جمع آوری خون و سپس سانتریفیوژ با سرعت بالا PRP جمع آوری می شود.

به صورت تخصصی، باید گفت  نمونه به مدت 15 دقیقه در دمای اتاق در 400 گرم در 1500 دور در دقیقه سانتریفیوژ می شود. حدود 1.2 میلی لیتر از پلاسمای رویی در هر لوله جمع می شود. مخلوط 5 میلی لیتر کلرید کلسیم با مقدار 0.025 mol / l و ترومبین اتولوگ در جیره 1: 1 تهیه می شود که بیشتر به عنوان فعال کننده محلول عمل می کند.

از آنجایی که یون های کلسیم آزاد  برای لخته شدن خون، سدیم سیترات مورد نیاز است، از یک داروی ضد انعقاد موثر برای اتصال یون های کلسیم آزاد استفاده شد.

مخلوطی از پلاسمای غنی از پلاکت و فعال کننده به مدت 5 دقیقه سانتریفیوژ می شود.

 

روش انجام PRP برای درمان زخم بستر

 

  1. ابتدا نمونه ای از خون شما گرفته می شود.
  2. نمونه خون درون سانتریفیوژ قرار می گیرد. سانتریفیوژ به سرعت دور خود می چرخد و باعث جدا شدن اجزای خون می شود. این  جداسازی حدود 15 دقیقه طول می کشد.
  3. یک تکنسین ، پلاسمای جدا شده را گرفته و آن را برای تزریق در ناحیه آسیب دیده آماده می کند.
  4. تمامی این روند معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد.

 

جایگاه  PRP در پزشکی در درمان آسیب ها

از PRP  سالهاست که برای درمان آسیب دیدگی های مختلفی از جمله  آسیب دیدگی تاندون پای ورزشکاران حرفه ای استفاده می شود.

از دیگر مصارف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدمات ورزشی
  • آسیب دیدگی ماهیچه
  • آرتروز
  • آسیب دیدگی تاندون

 

از آنجا که تزریق پی ار پی PRP حاوی غلظت زیادی از پلاکت ها است ، به دلیل اینکه مقدار پلاکت آن می تواند از ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از خون معمولی باشد، پزشکان محقق که روی این تئوری کار می کنند، معتقدند که پلاکت ها باعث تسریع در بهبودی می شوند.

اشتراک گذاری

واتس آپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
فیسبوک
Pinterest

لینک کوتاه

https://nilsar.com/?p=5473

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *