نمونه درمان زخم عروقی(زخم وریدی ساق پا)

زخم های وریدی(سیاهرگی ) پا

زخم های وریدی شایع ترین نوع زخم ها در اندام تحتانی هستند، که بیش از نیمی از موارد زخم را تشکیل می دهند. زخم وریدی معمولا به عنوان جراحت یا زخم پوست ظاهر می شود،منجر به تجزیه سلول های اطراف و لایه های بافت می شود.

در هنگام معاینه ی فیزیکی که توسط پزشک انجام می شوند، زخم های وریدی کاملا نامنظم، کم عمق هستند روی برجستگی های استخوانی قرار دارند. زخم های وریدی معمولاً مزمن هستند و به عنوان یک زخم باز، برای هفته ها تا چندین سال می توانند باقی بمانند.

زخم های وریدی به دلیل مشکلاتی در رگ های پا ایجاد می شوند. این مشکلات شامل موارد زیر می باشد:

رگهای واریسی

رگهای واریسی رگهای وسیع و برآمده ای هستند. این رگ ها زمانی که دریچه های لانه کبوتری در آن‌ها از کار بیفتند، دیگر نمی‌توانند به خوبی کار کنند و اجازه می‌دهند خون در قسمت پایین ساق پا جمع شود.

نارسایی مزمن وریدی

مانند رگ های واریسی،نارسایی مزمن وریدی، زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های پای شما نتوانند خون را به سمت قلب پمپاژ کنند. سپس خون در ساق پاها جمع می شود و باعث تورم پاها می شوند. از آنجایی که خون نمی تواند به خوبی در پا جریان یابد، تورم ممکن است شدید باشد. این تورم شدید می تواند فشار زیادی به پوست وارد کرده و باعث ایجاد زخم های وریدی شود.

علل زخم های وریدی پا

زخم های وریدی پا زمانی رخ می دهد که دریچه های یک طرفه رگ ها قادر به حفظ جریان خون به سمت قلب و جلوگیری از جریان برگشتی نیستند. این مشکل با جریان خون به عنوان نارسایی وریدی شناخته شده است. سیستم وریدی در اندام تحتانی شامل رگ های عمقی، سطحی و عمیق است. جایی که رگ های عمیق بین عضلات، رگ های سطحی در لایه های بالا درست زیر پوست قرار دارند و رگ های عمیق بین دو طرف قرار دارند، و دو نوع دیگر رگ ها را به هم وصل می کنند. در دریچه های آسیب دیده، خون درون رگها ذخیره و جمع می شود و فشار ایجاد می کند که از مواد مغذی و اکسیژن موجود در خون جلوگیری می کند تا به بافت بدن منتقل شود. در نهایت، بافت تجزیه می شود و زخم را تشکیل می دهد.

نمونه درمان زخم وریدی پا توسط کلینیک تخصصی نیلسار

نشانه ها و علائم زخم های وریدی پا

اندام های پایینی شایع ترین محل های زخم وریدی، به ویژه در ناحیه داخلی مچ پا و پاها هستند. نشانه ای از مشکل بالقوه می تواند هنگامی که پوست شروع به تبدیل رنگ قهوه ای بنفش (نشان دهنده ی جمع آوری خون در رگ ها) و تورم پاها می کند شناسایی شود. در حالی که زخم معمولا بدون درد است، بافت اطراف آن می تواند خشک شود، خارش دار و ضخیم شود، یا ممکن است آلوده شود؛در این صورت، یک بوی بد را منتشر می کند و چرک می تواند از آن خارج شود.

پیشگیری از زخم های وریدی پا

برای کمک به پیشگیری از زخم های وریدی، این اقدامات ممکن است انجام شود:

  • اجتناب از مدت طولانی ایستاده یا نشستن
  • پاها را تا بالای قلب بالا ببرید و از تا حد امکان جوراب واریس استفاده کنید
  • حفظ یک شیوه زندگی سالم که شامل ورزش منظم متوسط، رژیم سالم (کم چربی، غنی از میوه ها و سبزیجات) و کاهش وزن در صورت اضافه وزن است
  •  سیگار را ترک کنید، مصرف الکل را کاهش دهید و سعی کنید فعال باقی بمانید
  • اندام های پایینی را روزانه بازرسی کنید و هر گونه تغییر رنگ و یا ترک در پوست را نگاه کنید

نظر پزشک

به طور کلی زخم های عروقی به دو دسته تقسیم می شوند :

1- زخم های شریانی

2- زخم های وریدی

زخم های شریانی به علت گرفتگی عروق محیطی پا ایجاد می شوند . زخم های وریدی به علت بی کفایتی دریچه های لانه کبوتری که مسئول برگشت خون از پا به اندام های بالایی هستند ایجاد می شوند. هر چقدر بی کفایتی دریچه های لانه کبوتری بیشتر باشد، بیمار درد و تورم بیشتری را در زمان فعالیت احساس خواهد کرد. اولین اقدام و بهترین درمان برای این نوع بیماران استفاده از جوراب واریس و بالا نگه داشتن پاها بعد از هر یک ساعت فعالیت روزانه به مدت 10 دقیقه می باشد. در صورت ایجاد زخم در بیماران واریس پانسمان مناسب همراه با جواراب واریس تجویز می شود و در غیر این صورت زخم ها فرایند ترمیمی نخواهند داشت. در مراحل پیشرفته این بیماران باید حتماً تحت عمل جراحی جهت تعویض ورید سافن قرار بگیرند.

چه چیزی خطر ابتلا به درماتیت استازیس را افزایش می دهد؟

از جنسیت زن بودن 50 سال یا بالاتر سابقه خانوادگی درماتیت استاز مشکلات قلبی مانند نارسایی احتقانی قلب چاقی بارداری حرکت محدود علائم و نشانه های درماتیت استاز چیست؟ علائم و نشانه ها ممکن است به مرور زمان بروز کنند. اولین چیزی که ممکن است متوجه شوید خارش و قرمزی در قسمت داخلی مچ پا است. همچنین ممکن است موارد زیر را داشته باشید: تورم در پاها و مچ پا تحتانی ممکن است پوست شما به رنگ آبی یا قهوه ای روشن شود التهاب و سخت شدن رگها در پاها پوست احساس خشن ، برآمدگی ، ضخیم و پوسته پوستی می کند.

چه عواملی باعث ایجاد زخم های شریانی می‌شود ؟
  • محدودیت در رگهای خونی به دلیل بیماری عروق محیطی
  • تصلب شرایین (ضخیم شدن عروق ، به دلیل تجمع مواد چربی)
  • واسکولیت (آسیب التهابی عروق خونی)
  • فشار خون بالا
  • تحرک محدود مفصل
  • نارسایی مزمن عروقی
  • دیابت شیرین
  • نارسایی کلیه
  • افزایش سن
  • ضربه

چگونه درمان زخم های شریانی عفونی را درمان میکنیم ؟

  • برای زخم های عفونی لازم است که محیط زخم خشک باشد تا خطر عفونت کم شود.
  • برای این کار در اطراف حاشیه زخم، از ید در راستای جذب ترشحات و مرطوب نگه داشتن زخم و مبارزه با باکتری های موجود در زخم استفاده می شود.
  • تغییر و سبک زندگی از مهمترین عوامل درمان زخم هستند به همین دلیل بهتر است ابتدا سعی کنید یک سبک زندگی سالم را در پیش گیرید.
  • سطح فشار خون کلسترول و تری گلیسیرید را هر روز اندازه گیری کنید.
  • به مدت طولانی از نشستن و ایستادن خودداری کنید.
  • از نشستن طوری که جریان خون به پاها نرسد خودداری کنید.
  • سیگار کشیدن باعث انسداد رگ ها می شود و در نتیجه اکسیژن به بافت‌ها نمی رسد. به همین دلیل سعی کنید سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • هر روز پاها را چک کنید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • ورزش کنید.

 از اصلی ترین تفاوت های زخم های شریانی و زخمهای وریدی این است که زخم وریدی با تورم همراه هستند و بدون درد هستندولی زخم های شریانی کاملاً برعکس هستند زخم های شریانی تورم و قرمزی ندارند و شب ها بسیار دردناک می‌شوند.

راه های تشخیص زخم های شریانی

مدت زمان پر شدن مویرگ های خونی نشان‌دهنده نارسایی شریانی برای بیماران مبتلا به زخم های شریانی می‌باشد.
از دیگر آزمایشاتی که می‌توان تشخیص داد که با چه زخم هایی رو به رو هستیم آزمایش می باشد.

میزان فشار خون مچ پا

با استفاده از یک پروپ داپلر، میزان فشار خون در مچ پا را اندازه گیری می‌کنند و مقدار آن مشخص می کند که بیمار دچار بیماری شریان است یا نه.

میزان اندازه گیری خون از طریق پوست

میزان اکسیژن در اطراف زخم نشان دهنده این است آیا فرد مبتلا به بیماری نارسایی شریانی است یا نارسایی عروقی. این کار توسط پزشک صورت می‌گیرد و پزشک تشخیص می‌دهد که نتیجه اکسیمتر نشانه چه بیماری است.

علایم زخم های وریدی چیست ؟

مهمترین علائم زخم های وریدی قرمزی اندام تحتانی می باشد.
به دنبال این قرمزی و تجمع لخته های خونی و ایجاد زخم، لکه های مایل به قهوه ایی در زیر پوست ایجاد می شوند. زخم های وریدی زخم هایی هستند با عمق کم ولی با حاشیه های نامنظم که در ساق پا و مچ پا به پایین ایجاد می شوند.
این زخم ها وسیع هستند و میتوانند عفونت کنند. دارای ترشحات زیاد و خونریزی نیز می توانند باشند
از دیگر ویژگی های زخم های وریدی می‌توان به این مورد اشاره کرد که این زخم ها درد ندارند.

ولی در صورت ناراحتی از تورم و قهوه ای شدن پا میتوان اندام را بالا نگه داشت تا در رفع تیرگی و تورم پا کمک کند.

اولین نشانه های زخم های وریدی سنگینی و گرفتگی پا و تورم است. رنگ پوست پا قرمز ز و روبه بنفش و قهوه ای می رود.
خون در پا جمع میشود و باعث سخت شدن پوست میشود.
خشک شدن و خارش شبانه پا از دیگر علائم اولیه زخمهای وریدی است.

تشخیص و درمان زخم های وریدی در مرکز نیلسار

زخمهای وریدی به دلیل اینکه خون در آنها جریان دارد، دارای رنگ زمینه ی قرمز می‌باشد و اطراف آن و سطح زخم توسط یک بافت زرد پوشیده شده است.

رنگ پوست اطراف زخم گرم و براق است. به دلیل تورم پا درد می گیرد و در صورتی که زخم آلوده شده باشد ترشحات از زخم خارج می شود.

  • اصلی‌ترین عوامل مبتلا شدن به زخم های وریدی رگهای واریسی است.
  • افرادی که سابقه انسداد عروق لنفاوی دارند. ممکن است در صورت درمان نشدن به زخم های وریدی مبتلا شوند.
  • وجود سابقه خانوادگی در نارسایی عروقی می تواند از دیگر عوامل ابتلا به زخم های وریدی باشد.
  • افرادی با شغل هایی که نیاز است به مدت طولانی ایستاد یا نشستن های طولانی مدت نیز در معرض خطر ابتلا به این نوع زخم ها می باشند.

تشخیص زخم های وریدی در مرکز درمان زخم نیلسار

برای تشخیص درست زخمهای وریدی باید به یک متخصص مراجعه کنید تا بتواند نوع زخم را تشخیص دهد. علاوه بر آن استفاده از سونوگرافی های داپلر در تشخیص درست نوع زخم کمک می کند.

آزمایشات و تست های دیگری نیز برای تشخیص زخم وریدی و مدت زمانی که نیاز دارد تحت درمان قرار بگیرد وجود دارد. از جمله این تست ها می توان به API اشاره کرد.

nlogoicon zakham-dia-300x200