نمونه درمان زخم پای دیابتی با عسل

درمان زخم پای دیابتی با عسل

زخم قطعی پای دیابتییک مشکل شایع در بیماران دیابتی است و ممکن است باعث عفونت و تشدید بیماری شود. درمان زخم پای دیابتی با استفاده از عسل یکی از روش‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عسل به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده و التیام بخشی می‌تواند بهبود درمان زخم پای دیابتی را فراهم کند. عسل به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی موثر است و می‌تواند باعث کاهش تعداد باکتری‌ها و بافت‌های مرتبط با عفونت شود. علاوه بر این، عسل می‌تواند به عنوان یک ماده التیام بخشی کار کند و باعث ایجاد سلول‌های جدیدی شود که بهبود ترمیم زخم را تسریع می‌کنند.

 

 

در نظر داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از هر روش درمانی باید با پزشک خود مشورت کنید. به علاوه، در صورت وجود هرگونه علائم عفونت به پزشک خود اطلاع دهید.

خواص درمانی عسل برای دیابت

در حالت کلی، مصرف عسل برای بیماران دیابت می‌تواند به دلایل زیر مفید باشد:
  1. کنترل قند خون: مصرف عسل می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. عسل حاوی قند طبیعی است که باعث افزایش قند خون در داخل بدن نمی‌شود. به دلیل داشتن مقدار کمی انسولین، مصرف عسل می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون در بدن شود.
  2. پیشگیری از عفونت: بیماران دیابتی بسیار حساس به عفونت هستند و عسل به دلیل داشتن خواص ضد باکتری و ضد قارچی می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های پوستی و زخمی کمک کند.
  3. التیام زخم: بیماران دیابتی ممکن است به زخم‌های پوستی و نارسایی‌های التیام دهنده مبتلا شوند. عسل می‌تواند به دلیل داشتن خواص التیام بخشی و ضد التهابی کمک کند تا زخم‌ها بهبود یابند.
  4. بهبود سیستم ایمنی: عسل می‌تواند بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند و به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  5. بهبود کارکرد گوارش: بعضی از بیماران دیابتی ممکن است به مشکلات گوارشی دچار شوند. مصرف عسل می‌تواند به بهبود کارکرد گوارش کمک کند و علائمی مانند یبوست و دل درد را کاهش دهد.

با این حال، قبل از مصرف عسل به عنوان درمان برای دیابت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مصرف عسل در شرایط شما ایمن است و با داروهای دیگری که شاید مصرف می‌کنید تداخل ندارد.

عسل به عنوان یک درمان کننده زخم

دیابت باعث می شود که زخم ها دیر بهبود یابند و روند درمان را کند می کند. عفونت ها در پای افراد دیابتی می تواند آسیب های غیر قابل جبرانی را باعث  می شود که نهایتا  منجر به قطع پا  در افراد دیابتی می شود . برخی از عفونت ها حتی ممکن است به آنتی بیوتیک ها  مقاوم باشند. پزشکان در عصر جدید به این نتیجه رسیده اند که یک روش جدید  ، که روش درمان با عسل است ،  ممکن است بتواند یاری دهنده باشد .

عسل از زمان های قدیم به عنوان یک داروی جایگزین  در درمان بیماریها استفاده می شده است. اهمیت پزشکی عسل در برخی از قدیمی ترین متون پزشکی جهان ثبت شده است.

خواص ضد باکتریایی عسل به دلیل عوامل متعددی از جمله pH پایین، محتوای قند بالا و تولید پراکسید هیدروژن است که مانع رشد میکروب ها در محل زخم می شود. این ترکیب شیمیایی زمانی ایجاد می شود که زنبورها آنزیمی را به شهد اضافه کنند. عسل همچنین حاوی دفنسین 1 است، پروتئینی که توسط زنبورهای عسل تولید می‌شود و میکروب‌های موجود در عسل را از بین می‌برد و ممکن است هنگام استفاده روی زخم‌ها نیز موثر باشد.

عسل چقدر طول می کشد تا زخم را بهبود بخشد؟

طبق تحقیقاتی که پزشکان متخصص در این زمینه داشته اند ، به این نتایج دست یافته اند که زخم هایی که با عسل درمان شده اند و تحت درمان پانسمان عسلی قرار گرفته اند  در عرض 15 روز بهبود یافته اند  البته  شاید به طور کامل زخم بهبود نیافته باشد ، اما بعد از 15 روز تغییرات قابل توجهی داشته اند.

چه مدت از پانسمان عسلی استفاده کنیم؟

 پانسمان های عسل طبی را باید حداقل 12 ساعت و ترجیحاً 24 ساعت در تماس با زخم نگه دارید. برخی از بیماران ترجیح می دهند در شب پانسمان زخم را قرار دهند تا پانسمان مانع از تحرک و فعالیت بیماران در  طول روز نشود.

آیا بیمارستان ها از عسل برای زخم ها استفاده می کنند؟

  در حال حاضر، عسل درجه یک  پزشکی برای زخم‌های حاد و مزمن دیابتی ، از جمله زخم‌های جراحی، خراشیدگی، سوختگی‌های درجه یک و دو افراد دیابتی ، و زخم‌های پای افراد دیابتی  توصیه می‌شود. بسته به نوع زخم فرد دیابتی، چندین محصول موجود است که به تشخیص پزشکان استفاده می شود .

ضد باکتریایی عسل به دلیل عوامل متعددی از جمله pH پایین، محتوای قند بالا و تولید پراکسید هیدروژن است که مانع رشد میکروب ها می شود. این ترکیب شیمیایی زمانی ایجاد می شود که زنبورها آنزیمی را به شهد اضافه کنند. عسل همچنین حاوی دفنسین 1 است، پروتئینی که توسط زنبورهای عسل تولید می‌شود و میکروب‌های موجود در عسل را از بین می‌برد و ممکن است هنگام استفاده روی زخم‌ها نیز موثر باشد.

درمان زخم پای دیابتی

عسل از قدیم به عنوان یک ماده مهم در طب سنتی به حساب می آمده است. عفونت اطراف زخم معمولا به علل متفاوتی ایجاد میشود و نیاز به پوشش چندین نوع پاتوژن دارد. اکثر پاتوژن ها با آنتی بیوتیک ها مقاومت می کنند، در نتیجه استفاده از درمان های غیر آنتی بیوتیکی می تواند در  پیشگیری از ایجاد زخم های عفونی و همچنین درمان انواع زخم موثر باشد. مردم جهان قرن هاست که از عسل برای درمان زخم ها استفاده می کنند. هچنین استفاده از عسل در درمان باعث کاهش هزینه ها می شود.
عسل همچنین  ضدعفونی کننده بسیار قوی می باشد که علت آن می تواند اسمتیک پایین و اسیدی بودن عسل باشد. برای درمان زخم دیابت می توان عسل را به زخم مالیده که باعث تولید پراکسیر هیدروژن شده که ضدعفونی کننده است. این ماده شفا بخش همچنین باعث تسریع در درمان زخم دیابت شده و می تواند از اسکار زخم یا همان رد زخم جلوگیری کند.
با مالیدن عسل بر موضع زخم پای دیابت می توان از قطع پا جلوگیری کرد. در مراحل پیشرفت درمان با عسل، عسل پس از برداشتن لایه پوست و باکتری مرده وارد زخم می شود.
افرادی که به دیابت مبتلا هستند جریان خون ضعیفی دارند به همین دلیل مقاومت در برابر عفونت در آنها کاهش یافته و درمان زخم در آنها به کندی انجام می شود.
عسل باخاصیت اسیدی که دارد از بروز عفونت جلوگیری کرده و برای درمان زخم پای دیابتی مناسب می باشد.
nlogoicon 4-3